måndag 17 oktober 2011

vaniljkräm

Har för första gången i mitt liv gjort hemmagjort vaniljsås. Eller vaniljkräm var det jag gjorde. Det var inte alls så svårt som jag hade föreställt mig, och sen smaken.. GUDOMLIGT gott! Så otroligt mycket godare än de man köper, vare sig det är färdiggjort eller pulver man blandar hemma.

Himmel å pannkaka!!
Jag gjorde som Leila Lindholm gör (aka Leila bakar)



Ingredienser
5 dl mjölk, 3%
1 st vaniljstång
1.5 dl strösocker
7 st ekologiska äggulor
1.5 dl maizena
50 g mjukt smör

Gör så här

1. Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.
2. Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning.
3. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål.
4. Tillsätt smöret, låt smälta och kyl krämen i isbad eller kyl. Rör då och då i såsen så att det inte bildas skinn.

Elins tips: Jag läste nån annanstans att man ska ta bort "svansen" på äggulan, annars kan det börja smaka koka ägg. Vet inte om det stämmer, men jag vågade inte chansa på att göra kokt ägg med vanilj. 
Tog heller inte alls lika mycket maizena, tyckte det lät så mycket. Och det blev bra ändå! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar